Dit weekend zijn er werkzaamheden waarvoor alle systemen van het Schadefonds worden afgesloten. U kunt daardoor helaas geen online aanvraag doen. Vanaf maandag is dat wel weer mogelijk. Excuses voor het ongemak.

Menu

Hoe werkt een aanvraag eigenlijk?

Als iemand een aanvraag indient bij het Schadefonds, komt deze als eerste binnen bij de afdeling Procesondersteuning. Daar zorgen ze dat alle informatie rondom de aanvragen compleet is en sturen ze het door naar de afdeling Behandel en Bezwaar (B&B). De juridisch behandelaars van B&B nemen een beslissing op de aanvraag. Iedere beslissing die het Schadefonds neemt op een aanvraag, moet voldoen aan onze wet: de Wet schadefonds geweldsmisdrijven. Dit kan een toewijzing of een afwijzing zijn. Als de aanvraag wordt afgewezen kan de aanvrager een bezwaar indienen. Ook het bezwaar komt eerst bij de afdeling Procesondersteuning binnen. Zij vragen eventuele aanvullende informatie op en plannen de afspraak voor de hoorzitting. Vervolgens gaat het dossier terug naar B&B en werkt de juridisch behandelaar samen met de Commissie in het behandelproces. Er komt een hoorzitting en daarna neemt de Commissie een definitieve beslissing.

 

Afdelingen bij het Schadefonds

Procesondersteuning

Alle aanvragen van slachtoffers komen binnen op de afdeling Procesondersteuning (APO). Hier werken onze telefonisten, medewerkers dossieronderzoek en procesondersteuning (MDPO) en medewerkers zittingsorganisatie (MZO). MDPO verstuurt aanvraagformulieren en verwerkt de aanvragen die binnen zijn gekomen. Als er nog informatie ontbreekt voor de beoordeling, vragen zij deze op. Is er sprake van een bezwaar, dan zorgt MZO ervoor dat eventuele aanvullende documentatie in het dossier terechtkomt. Ook plannen zij de afspraak voor een hoorzitting.

Behandel en Bezwaar

De afdeling Behandeling en Bezwaar is de grootste afdeling binnen het Schadefonds. Hier werken onze junior juridisch behandelaars, juridisch behandelaars en senior juridisch behandelaars. Op deze afdeling vindt de toetsing van aanvragen, bezwaren, beroep en hoger beroep plaats en er wordt verrekend.

Staf

De Stafafdeling bestaat uit Beleid, Communicatie en relatiebeheer, het Commissiesecretariaat en het Secretariaat. De beleidsmedewerkers houden zich bezig met het ontwikkelen en controleren van het beleid, of het adviseren erover. Communicatie en relatiebeheer houden zich bezig met de interne en externe communicatie van het Schadefonds. Het Commissiesecretariaat ondersteunt de Commissie en het Secretariaat ondersteunt de directeur en de leden van het Management Team.

Bedrijfsvoering

De afdeling Bedrijfsvoering bestaat uit HRM, de Financiële Administratie, ICT en Facilitaire Zaken. HRM zorgt voor alles op het gebied van personeelszaken; de Financiële Administratie is verantwoordelijk voor de betaling van de tegemoetkomingen en het inkoop- en contractbeheer; ICT beheert hardware en software en ondersteunt medewerkers in het gebruik van informatietechnologie; Facilitaire Zaken verzorgt alle middelen en diensten. Zij zorgen ervoor dat wij ons werk kunnen doen.