“Ik zocht naar werk als telefonist, maar wel naar een inhoudelijke functie. Telefonist is een heel breed begrip. Nu ben ik eigenlijk ‘medewerker verwerken en beheer’. Ik neem de telefoon op, maar heb geen doorverbindfunctie. Wij vormen het eerstelijns team en voeren de eerste gesprekken met aanvragers. We informeren mensen, beantwoorden vragen en zorgen dat de aanvraag compleet is voor het doorgaat naar de behandelaar.

“Iemand aan de telefoon krijgen die luistert, meedenkt en helpt. Dat geeft veel steun en brengt rust”

Mensen verder helpen

Iedere persoon krijgt dezelfde aandacht en ruimte om zijn verhaal te doen. De gesprekken die je voert zijn vaak emotioneel. Je luistert naar wat iemand heeft meegemaakt en dat luisteren doet heel veel. Daar begint de erkenning. Mensen voelen dat ze hier veilig hun verhaal kwijt kunnen. Naast toekenning van de aanvraag is dat een heel belangrijk onderdeel. Iemand aan de telefoon krijgen die luistert, meedenkt en helpt. Dat geeft veel steun en brengt rust.

Werkgroepen en opleidingsmogelijkheden

Bij het Schadefonds kun je je eigen werk vormgeven. Er zijn verschillende werkgroepen waarbij je kunt aansluiten en er zijn ook veel opleidingsmogelijkheden. Verder heb je veel vrijheid. Het is intensief werk en soms kan een gesprek je even teveel worden. Dan heb je de ruimte om even weg te lopen. Een wandeling maken of iets anders, even op adem komen. Begrip is er dan altijd. En niemand kijkt op zijn horloge.

Middenin de maatschappij

Met dit werk sta je middenin de maatschappij. Je ziet wat er gebeurt in de samenleving en hoe alles verandert. We krijgen nu ook veel jongeren aan de lijn en die spreken een hele andere taal. Bellen doen ze liever niet en ze mailen alsof ze chatten. Ze gaan heel vriendschappelijk en informeel met je om. Vind dan maar een manier om alle feitelijke informatie goed over te brengen. Je moet dan wel echt met je tijd meegaan om jongeren te snappen. Ik vind dat leuk.