“Ik werk graag voor een organisatie die maatschappelijk betrokken is. Bij het Schadefonds was er een vacature vrijgekomen voor telefoniste. Inmiddels werk ik 5 jaar bij het Schadefonds ben nog steeds heel blij met deze baan. Mijn collega en ik vormen het eerstelijns team en voeren de eerste gesprekken met aanvragers. We informeren mensen, beantwoorden vragen en zorgen dat de aanvraag compleet is voor het doorgaat naar de behandelaar.

“Iemand aan de telefoon krijgen die luistert, meedenkt en helpt. Dat geeft veel steun en brengt rust”

Mensen verder helpen

Iedere persoon krijgt dezelfde aandacht en ruimte om zijn verhaal te doen. De gesprekken die je voert zijn vaak emotioneel. Je luistert naar wat iemand heeft meegemaakt en dat luisteren doet heel veel. Daar begint de erkenning. Mensen voelen dat ze hier veilig hun verhaal kwijt kunnen. Naast toekenning van de aanvraag is dat een heel belangrijk onderdeel. Iemand aan de telefoon krijgen die luistert, meedenkt en helpt. Dat geeft veel steun en brengt rust.

Werkgroepen en opleidingsmogelijkheden

Bij het Schadefonds kun je je eigen werk vormgeven. Er zijn verschillende werkgroepen waarbij je kunt aansluiten en er zijn ook veel opleidingsmogelijkheden. Het is intensief werk en soms kan een gesprek je even teveel worden. Omdat je erg meeleeft met de aanvrager. Dan heb je de ruimte om even weg te lopen. Een wandeling maken of het bespreken met een collega. Begrip is er dan altijd.

Middenin de maatschappij

Met dit werk sta je middenin de maatschappij. Je ziet wat er gebeurt in de samenleving en hoe alles verandert. We krijgen nu ook veel jongeren aan de lijn. Ze gaan heel vriendschappelijk en informeel met je om. Je moet ook wel een beetje met de tijd meegaan om de jongeren te snappen. Ik vind dat erg leuk.